Zjawisko zakupów w sieci mocno przybiera na sile. Aukcje internetowe cieszą się coraz większym powodzeniem, a klientom spodobała się rola „łowców okazji”. Na drugim biegunie zakupowym nadal jest centrum handlowe. Warszawa i inne miasta to współcześnie rywalizacja starego i nowego sposobu handlowania. Który z nich ma szansę wygrać?
Oszczędność czasu
Zwolennicy e-zakupów chętnie podkreślają, że to duża oszczędność czasu. Bez wychodzenia z domu można znaleźć i kupić produkty, które w sklepie stacjonarnym miewają wyższą cenę. Największa grupa e-klientów to osoby, które mieszkają w sporym oddaleniu od miejsca takiego, jak galeria handlowa. Warszawa i inne duże miasta to przecież tylko część konsumentów. Wielu potencjalnych klientów nigdy nie wybierze się do sklepu wielkopowierzchniowego z racji dużych odległości. Oszczędność czasu przy zakupach w sieci jest jednak pozorna. Od momentu złożenia zamówienia i zapłaty do otrzymania przesyłki mija przecież co najmniej kilka dni. W tym czasie klient sklepu stacjonarnego już dawno ma upragniony produkt u siebie w domu.
Więcej możliwości
Sklepy internetowe oferują większy zakres towaru niż centrum handlowe. Warszawa jest pełna sklepów stacjonarnych, jednak ich możliwości lokalowe zwykle są ograniczone. Tylko duże magazyny są w stanie pomieścić produkty w różnych kolorach, rozmiarach czy parametrach. Nie każdego przedsiębiorcę stać na wynajem wielkich powierzchni w mieście. Pułapką nieograniczonych zakupów w sieci jest brak możliwości ich sprawdzenia. Towaru nie da się dotknąć, przymierzyć czy powąchać. Z tego powodu wiele osób i tak zagląda do sklepu stacjonarnego, szukając konkretnego produktu. Bywa, że po sprawdzeniu dokonuje się zakupu w sieci, ale najczęściej klienci wybiorą przedmiot, który już został przez nich przetestowany.
Dostępność towaru
Centrum handlowe w Warszawie kontra sklepy internetowe – jakie są wady i zalety? Niewątpliwą zaletą e-zakupów jest możliwość wybierania towaru o każdej porze dnia i nocy. Oferta jest dostępna również w dni świąteczne. Co więcej, zakupów można dokonać z dowolnego miejsca na świecie. Praktyka pokazuje, że i tym razem szybsza w dostarczaniu towaru jest galeria handlowa. Warszawa i inne miasta to możliwość zakupów w każdym dniu roboczym. W podobnym trybie funkcjonuje poczta oraz wiele firm kurierskich. Bez względu na to, którego dnia zostanie złożone zamówienie online, wysyłka i tak jest realizowana w dniu roboczym. Tylko niewiele podmiotów prowadzi dostarczanie zakupów również w weekendy. Dostępność towaru podczas e-zakupów jest więc pozorna. Bywa, że na zakupiony produkt czeka się nawet kilkanaście dni.
Pozorne oszczędności
E-zakupy mają opinię tańszych od tych, dokonywanych w galerii handlowej. Warszawa i inne duże miasta mają wyższe ceny niż sklepy w małych miejscowościach. Przed zakupem warto korzystać z porównywarek cenowych. Dzięki nim szybko wiadomo, w którym miejscu konkretna rzecz jest najtańsza. Sklepy internetowe słyną z wielu promocji. Warto pamiętać, że do finalnej ceny należy dodatkowo doliczyć koszty wysyłki. W przypadku niewielkich produktów bywa, że przesyłka jest droższa od samych zakupów. Duże artykuły rzeczywiście prościej zamawiać online. Zostaną dostarczone pod wskazany adres bez obawy o transport. Drobniejsze zamówienia niekoniecznie są opłacalne w wersji internetowej. Porównanie całkowitego kosztu e-zakupów i tych, dokonanych stacjonarnie często jest korzystniejsze dla tych drugich.
Pomiędzy tradycyjnymi i nowoczesnymi sposobami kupowania istnieje równowaga. To, co dla jednych jest atutem, inni klienci odbierają jako wadę. Część klientów uwielbia nowinki techniczne, dla pozostałych handel tradycyjny to możliwość spotkania drugiego człowieka.